Preskočiť na obsah

Oznamovanie protispoločenskej činnosti

Oznamovanie protispoločenskej činnosti

Zákon 54/2019 Z.z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov upravuje ochranu zamestnancov pred prípadnými postihmi za oznámenie kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti a povinnosti zamestnávateľov pri prijímaní a vybavovaní takýchto podaní. Novela zákona č. 189/2023 Z.z. rozšírila základné definície pojmu oznamovateľa, oznámenia, zavedenie pojmu odvetné opatrenia, rozšírenie okruhu trestných činov, ktoré predstavujú závažnú protispoločenskú činnosť, vymedzenie rozsahu povinných údajov, ktoré sú orgány verejnej moci povinné sprístupniť, rozšírenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť o dotknutej osobe a zvýšenie sadzby pokút.

Zákon si kladie za cieľ prijatím ochranných opatrení motivovať zamestnancov oznamovať protispoločenskú činnosť, o ktorej sa dozvedeli v súvislosti so svojím zamestnaním alebo iným obdobným vzťahom k zamestnávateľovi, pričom tento vzťah buď trvá, alebo sa už skončil alebo ešte nevznikol, ale informácie o protispoločenskej činnosti sa osoba dozvedela počas výberového konania alebo v rámci predzmluvných vzťahov. Prijatím tohto zákona sa tiež predpokladá zlepšenie odhaľovania protispoločenskej činnosti a jej páchateľov, a tým aj zníženie takto spôsobených škôd.

Zodpovedná osoba na preverenie podnetu:

  • obec Kanianka určuje za zodpovednú osobu hlavnú kontrolórku obce Kanianka
  • podnety môže podávať anonymná i neanonymná osoba písomne na adresu:

Hlavná kontrolórka obce Kanianka

Obecný úrad Kanianka

Ulica SNP 583/1

972 17 Kanianka

( v uzatvorenej obálke s označením „Neotvárať – INTERNE CHRÁNENÉ – do rúk HK obce“)

alebo na e-mail: kontrolor@kanianka.sk.

Definícia závažnej protispoločenskej činnosti

Závažná protispoločenská činnosť pokrýva nielen korupciu a určenú trestnú činnosť, ale pod tento zákon budú spadať aj vybrané trestné činy a správne delikty definované ako závažná protispoločenská činnosť, ako aj iná protispoločenská činnosť a v rámci nej napríklad aj nehospodárne či neetické konanie.

Zákon vymedzuje závažnú protispoločenskú činnosť ako protiprávne konanie, ktoré je:

  • niektorým z trestných činov verejných činiteľov, korupcie, machinácie pri verejnom obstarávaní alebo poškodzovania finančných záujmov Európskych spoločenstiev,
  • trestným činom s hornou hranicou odňatia slobody prevyšujúcou tri roky,
  • správnym deliktom, za ktorý možno uložiť pokutu vo výške najmenej 50.000 Eur.

Definícia oznamovateľa

Oznamovateľom je fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie orgánu príslušnému na prijatie oznámenia alebo zamestnávateľovi a jej pracovnoprávny vzťah alebo iný obdobný vzťah sa skončil alebo ešte nevznikol a uvedie v ňom skutočnosti, o ktorých sa dozvedela v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie, a ktoré môžu významnou mierou prispieť alebo prispeli k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu alebo usvedčeniu jej páchateľa.

Poskytovanie ochrany

Ochrana zamestnanca sa poskytuje v závislosti od toho, či oznámenie urobí navonok vo forme trestného oznámenia alebo podnetu na začatie konania o správnom delikte, alebo či podnet podal smerom dovnútra zamestnávateľa v rámci navrhovaného vnútorného systému. Môže sa jednať o ochranu preventívnu alebo následné ochranné opatrenia.

Možnosť zachovania anonymity oznamovateľa

Zákon umožňuje zachovať anonymitu oznamovateľa pred zamestnávateľom pri oznamovaní závažnej protispoločenskej činnosti. Oznamovateľ si od prokurátora, resp. správneho orgánu, môže vyžiadať iba potvrdenie o tom, že je oznamovateľ, a to môže využiť až v prípade, že zamestnávateľ voči nemu urobí negatívny pracovnoprávny úkon. Na základe tohto potvrdenia inšpektorát práce môže pozastaviť účinnosť tohto pracovnoprávneho úkonu.

OBEC Kanianka

v súlade s § 10 ods. 9 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov

vydáva

Zásady podávania, preverovania a evidovania oznámení týkajúcich sa kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti

OBEC Kanianka
v súlade s § 10 ods. 9 zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej
činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
vydáva
Zásady podávania, preverovania a evidovania oznámení týkajúcich sa
kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti
Článok 1
Úvodné ustanovenia
1. Zásady podávania, preverovania a evidovania oznámení týkajúcich sa kriminality alebo inej
protispoločenskej činnosti (ďalej len „Zásady“) upravujú
a) postup pri podávaní, preverovaní a evidovaní oznámení týkajúcich sa kriminality alebo
inej protispoločenskej činnosti (ďalej len „oznámenie“),
b) povinnosti a oprávnenia zodpovednej osoby pri preverovaní oznámení,
c) postup pri oboznamovaní oznamovateľa s výsledkom jeho preverenia,
d) prijímanie opatrení na odstránenie nedostatkov zistených pri preverovaní oznámení a o
komunikácii s oznamovateľom vo veci týchto opatrení,
e) prijímanie opatrení proti bráneniu v oznamovaní protispoločenskej činnosti,
f) podrobnosti o spracúvaní osobných údajov uvedených v oznámení a o zachovaní
mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa a totožnosti dotknutej osoby.
2. Zásady sú záväzné pre zamestnancov a štatutárne orgány obce Kanianka a obcou zriadených
rozpočtových a príspevkových organizácií, ktoré zamestnávajú menej ako 50 zamestnancov
(ďalej len „zamestnanci a štatutárny orgán“).
Článok 2
Určenie zodpovednej osoby
1. Za obec Kanianka úlohy zodpovednej osoby podľa zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane
oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej
len „zákon“) plní hlavný kontrolór obce (HK).
2. HK plní úlohy zodpovednej osoby aj vo vzťahu k rozpočtovým a príspevkovým
organizáciám zriadených obcou Kanianka , ktoré zamestnávajú menej ako 50
zamestnancov (ďalej len „rozpočtová a príspevková organizácia“).
3. Označenie zodpovednej osoby a spôsoby podávania oznámení sú zverejnené na webovom
sídle obce Kanianka. Rozpočtová a príspevková organizácia zverejňuje označenie
zodpovednej osoby a spôsoby podávania oznámení na svojej internej tabuli a na svojom
webovom sídle v prípade, že ho má zriadené.
Článok 3
Podávanie oznámení
1. Oznámenie je uvedenie skutočností alebo informácií o kriminalite alebo inej
protispoločenskej činnosti (ďalej len „protispoločenská činnosť“), ktorú sa oznamovateľ
dozvedel v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a v
dobrej viere sa domnieva, že ohrozujú verejný záujem, hospodárenie a dobré meno obce
Kanianka alebo rozpočtovej a príspevkovej organizácie.
2. Oznámenie musí byť čitateľné, zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, na akú
protispoločenskú činnosť oznamovateľ poukazuje.
3. Aby bolo možné dôkladne preveriť oznámenie, oznamovateľ by mal poskytnúť vo svojom
oznámení najmä nasledovné informácie:
a) totožnosť a kontaktné údaje oznamovateľa,
b) aké správanie viedlo k podozreniu a kto je podozrivý,
c) spôsob získania skutočností a informácií, ktoré sú predmetom oznámenia,
d) či existujú svedkovia, resp. iné zainteresované osoby, ktoré môže uviesť a
identifikovať,
e) či má oznamovateľ k dispozícii konkrétne podklady alebo dôkazy, ktoré
k oznámeniu doloží,
f) či oznamovateľ o týchto skutočnostiach a informáciách už s niekým hovoril a ak
áno, s kým.
4. Oznámenie možno podať aj externými kanálmi, resp. prostredníctvom iného orgánu
príslušného na prijatie oznámenia, ktorým je okrem HK:
a) orgán činný v trestnom konaní
b) prokuratúra
c) správny orgán príslušný na konanie o správnom delikte, ktorý je závažnou
protispoločenskou činnosťou
5. Nikomu nesmie byť bránené v oznamovaní protispoločenskej činnosti; bránením podaniu
oznámenia sa rozumie napríklad odmietnutie prijatia oznámenia alebo akékoľvek konanie,
ktorého cieľom je zmariť, sťažiť alebo spomaliť podanie oznámenia. Konanie osoby, ktorá
bude brániť podaniu oznámenia sa vzhľadom na okolnosti konkrétneho prípadu môže
považovať za závažné alebo za menej závažné porušenie pracovnej disciplíny. V prípade,
ak oznamovateľovi bolo bránené podať oznámenie, je potrebné, aby sa obrátil s touto
informáciou priamo na HK.
6. Podanie oznámenia HK nezbavuje oznamovateľa splniť si povinnosť oznámenia alebo
prekazenia trestného činu podľa Trestného zákona.
Článok 4
Spôsob podávania oznámení
1. Oznámenie možno podať osobne, písomne alebo elektronickou poštou.
2. Oznámenie možno podať osobne v kancelárii HK SNP 583/1, 972 17 Kanianka,
2.poschodie. Oznamovateľ môže požiadať o osobné stretnutie, pričom HK je povinný
uskutočniť stretnutie v primeranej lehote. HK pri ústnom podaní vyhotoví zápisnicu
o prijatí oznámenia podľa vzoru v Prílohe č.1 Zásad, pričom ponúkne oznamovateľovi
možnosť skontrolovať jej obsah, prípadne ho opraviť, a potvrdiť ju svojím podpisom.
3. Písomné oznámenie sa podáva na adresu:
Obec Kanianka
hlavná kontrolórka obce
SNP 583/1
972 17 Kanianka
4. Písomné oznámenie má byť podané v uzatvorenej obálke s označením „Neotvárať -
INTERNE CHRÁNENÉ - do rúk HK obce“.
5. Písomnosť s označením „Neotvárať - INTERNE CHRÁNENÉ - do rúk HK obce“
zamestnanec podateľne nesmie otvoriť, označí ju len podacou pečiatkou s vyznačením
dátumu prijatia a bezodkladne ju doručí HK.
6. Oznámenie elektronickou formou sa podáva na emailovú adresu HK:
kontrolor@kanianka.sk, ktorá je dostupná 24 hodín denne a prístupná len HK.
7. Oznámenie je možné podať aj anonymne. Anonymné oznámenie sa považuje za prijaté po
uplynutí siedmych dní, teda na ôsmy deň po jeho doručení. HK ho musí riadne zaevidovať
a záznamom do spisu uviesť a do evidencie vyznačiť nemožnosť doručenia potvrdenia
prijatia oznámenia.
8. Ak oznamovateľ podá podnet anonymne, ale uvedie anonymný emailový kontakt,
prostredníctvom ktorého môže naďalej komunikovať a odpovedať na prípadné otázky, HK
je povinný potvrdiť prijatie oznámenia a informovať oznamovateľa o výsledku prešetrenia
oznámenia prostredníctvom tejto emailovej adresy.
9. Oznámenia prijaté inou osobou ako HK, je táto osoba povinná bezodkladne postúpiť na
vybavenie HK. Zároveň je povinná zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa
dozvedela v súvislosti s oznámením, predovšetkým o skutočnostiach, ktoré by mohli
identifikovať oznamovateľa, prípadne dotknuté osoby.
Článok 5
Povinnosti a oprávnenia zodpovednej osoby
1. HK je povinný prijať a preveriť každé oznámenie podané podľa zákona.
2. HK je povinný zdržať sa akéhokoľvek konania, ktoré by bránilo jeho podaniu či
prevereniu.
3. HK je povinný potvrdiť prijatie oznámenia do siedmich dní od jeho prijatia.
4. Pri prešetrovaní oznámenia sa vychádza z jeho obsahu, bez ohľadu na jeho označenie.
5. HK posúdi na základe obsahu a ďalších znakov podaného oznámenia, či ide o oznámenie
o protispoločenskej činnosti, oznámenie o závažnej protispoločenskej činnosti alebo iné
podanie a rozhodne o ďalšom postupe.
6. Ak z obsahu oznámenia vyplýva, že nejde o oznámenie podľa zákona, ale na jeho
vybavenie je príslušný iný orgán, HK oznámenie postúpi tomuto orgánu. O postúpení
oznámenia písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
7. Ak z obsahu oznámenia vyplýva, že oznámením je iba časť oznámenia, podľa zákona a
„Zásad“ sa prešetrí len príslušná časť oznámenia. Ostatné časti oznámenia, HK postúpi
orgánu príslušnému na vybavenie, ktorý je povinný vybaviť ich podľa príslušnej právnej
úpravy (napr. sťažnosť podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach, sťažnosť podľa § 13
ods. 5 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce) a o postúpení oznámenia písomne
informuje oznamovateľa oznámenia.
8. HK je povinný preveriť oznámenie najneskôr do 90 dní odo dňa potvrdenia jeho prijatia;
ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia
oznámenia.
9. V prípade potreby doplnenia alebo upresnenia údajov uvedených v oznámení HK bez
zbytočného odkladu vyzve oznamovateľa oznámenia na jeho doplnenie alebo upresnenie
s určením primeranej lehoty na uskutočnenie tohto úkonu. V prípade, že bude doplnenie
alebo spresnenie oznámenia, bez ktorého nie je možné začať preverovanie oznámenia,
vykonané po uplynutí lehoty podľa Čl. 5 ods. 6, HK vykoná preverenie do 90 dní odo dňa
doplnenia alebo spresnenia oznámenia.
10. HK je oprávnený v potrebnom rozsahu písomne žiadať oznamovateľa oznámenia, ako aj
zamestnancov a štatutárny orgán, o poskytnutie súčinnosti pri preverení oznámenia.
11. Oznamovateľ oznámenia je povinný poskytnúť nevyhnutnú súčinnosť pri vybavovaní
oznámenia.
12. Zamestnanci a štatutárny orgán sú povinní poskytnúť doklady, iné písomnosti, vyjadrenia,
informácie, údaje potrebné na preverenie oznámenia, ako aj ďalšiu nevyhnutnú súčinnosť
pri vybavovaní oznámenia.
13. HK je povinný oznámenia, evidenciu oznámení a písomnú dokumentáciu súvisiacu
s preverovaním oznámení chrániť pred stratou, zničením, poškodením, zneužitím alebo
iným neoprávnením nakladaním, je povinný dbať na to, aby sa zamedzil prístup
neoprávnených osôb k evidencii oznámení a k dokumentácii súvisiacej s preverovaním
oznámení.
14. Z preverovania oznámenia je HK vylúčený, ak vzhľadom na skutočnosti uvádzané
v oznámení, možno mať pochybnosti o jeho nezaujatosti vzhľadom na jeho vzťah
k preverovanej veci, k oznamovateľovi oznámenia alebo k iným dotknutým stranám,
ktorých sa oznámenie tiež priamo alebo nepriamo dotýka. V tomto prípade oznámenie HK
odstúpi orgánu príslušnému na vybavenie podľa osobitných predpisov. O tejto skutočnosti
HK písomne informuje oznamovateľa oznámenia.
Článok 6
Evidovanie oznámení
1. HK bezodkladne zaeviduje každé oznámenie v evidencii oznámení oddelene od evidencie
ostatných písomností a najneskôr do siedmich dní potvrdí oznamovateľovi prijatie
oznámenia.
2. HK je povinný počas troch rokov odo dňa doručenia oznámenia viesť evidenciu oznámení,
v ktorej zaznamenáva nasledujúce údaje:
a) dátum doručenia oznámenia,
b) meno, priezvisko a pobyt oznamovateľa oznámenia, ak nejde o anonymného
oznamovateľa,
c) predmet oznámenia,
d) výsledok preverenia oznámenia,
e) dátum skončenia preverenia oznámenia,
f) dátum a spôsob oboznámenia oznamovateľa oznámenia s výsledkom preverenia.
3. Evidencia oznámení sa vedie v písomnej podobe a je dostupná výlučne HK.
4. Evidencia oznámení nepodlieha režimu „Registratúrneho poriadku“.
Článok 7
Preverovanie oznámení
1. HK je povinný preveriť a vybaviť oznámenie tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad
alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom.
2. Pokiaľ oznámenie smeruje voči konkrétnemu zamestnancovi alebo štatutárnemu orgánu,
HK oboznámi dotknutého zamestnanca alebo štatutárny orgán s informáciami uvedenými
v oznámení a umožní im vyjadriť sa k nemu, ako aj predložiť doklady, písomnosti či iné
informácie potrebné na spoľahlivé preverenie veci.
3. V prípade, že z obsahu oznámenia, alebo z informácií, ktoré sú obsahom oznámenia,
možno vyvodiť totožnosť oznamovateľa oznámenia, HK s takýmito informáciami
dotknutého zamestnanca ani štatutárny orgán neoboznámi, ale vyzve ho len na uvedenie,
resp. predloženie skutočností nevyhnutných na spoľahlivé preverenie oznámenia.
4. O výsledku preverenia oznámenia spíše HK správu o výsledku preverenia oznámenia,
v ktorej zhrnie skutočnosti, ktoré uvádza oznamovateľ oznámenia, a zároveň uvedie
zistené skutočnosti, t. j. skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi
a verejným alebo iným spoločným záujmom.
5. Ak sa oznámenie preverovaním preukázalo ako opodstatnené, HK v správe o výsledku
preverenia oznámenia navrhne odporúčania na odstránenie nedostatkov zistených pri
preverovaní oznámenia, navrhne lehoty na prijatie opatrení na odstránenie zistených
5
nedostatkov, na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a na splnenie prijatých
opatrení.
6. HK oboznámi štatutárny orgán so správou o výsledku preverenia oznámenia a poučí ho o
možnosti podať písomné námietky k správe o výsledku preverenia oznámenia, navrhnutým
odporúčaniam a k lehotám na prijatie opatrení, na predloženie písomného zoznamu
prijatých opatrení a na splnenie prijatých opatrení v lehote najmenej päť pracovných dní
odo dňa doručenia správy o výsledku preverenia oznámenia, ak sa HK nedohodne so
štatutárnym orgánom inak.
7. Ak štatutárny orgán podá oprávnené námietky k správe o výsledku preverenia oznámenia,
navrhnutým odporúčaniam a k lehotám na prijatie opatrení, na predloženie písomného
zoznamu prijatých opatrení a na splnenie prijatých opatrení, HK ich môže zohľadniť
v správe o výsledku preverenia oznámenia.
8. HK je povinný oznámiť oznamovateľovi výsledok preverenia oznámenia a opatrenia, ak
sa prijali na základe preverenia oznámenia do 90 dní od potvrdenia prijatia oznámenia
alebo ak sa prijatie oznámenia nepotvrdilo, do 90 dní od uplynutia siedmich dní od prijatia
oznámenia.
9. Pokiaľ sa v prípade preverovania oznámenia preukáže, že mohlo dôjsť k spáchaniu
trestného činu alebo k iným skutočnostiam, HK oznámi podozrenie z trestnej činnosti
orgánom činným v trestnom konaní a iné skutočnosti orgánom príslušným podľa
osobitných predpisov.
10. Za preverenie oznámenia sa považuje aj postúpenie veci na vybavenie podľa Trestného
poriadku alebo osobitných predpisov. Ak výsledkom preverenia oznámenia je postúpenie
veci na vybavenie podľa Trestného poriadku alebo osobitných predpisov, HK je povinný
o tejto skutočnosti vopred informovať oznamovateľa; to neplatí, ak by informovaním
oznamovateľa mohlo byť zmarené prešetrenie oznámenia. HK je povinný vyžiadať si
výsledok vybavenia v rozsahu, ako to umožňuje osobitný predpis a do desiatich dní od
doručenia tohto výsledku s ním oboznámiť oznamovateľa.
11. Ak bolo opätovne podané oznámenie v tej istej veci a toto neobsahuje nové skutočnosti,
HK písomne oznámi oznamovateľovi oznámenia stanovisko a spôsob vybavenia
pôvodného oznámenia.
Článok 8
Zachovávanie mlčanlivosti o totožnosti oznamovateľa
1. HK má povinnosť zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa oznámenia, toho,
proti komu oznámenie smeruje a o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri prijímaní a
preverovaní oznámenia.
2. HK vždy kontaktuje oznamovateľa tak, aby nedošlo k prezradeniu jeho identity (e-mailom,
osobne alebo telefonicky).
3. Pri preverovaní oznámenia z dôvodu zachovania anonymity oznamovateľa oznámenia
používa odpis oznámenia, alebo, ak je to možné, jeho kópiu, bez uvedenia údajov, ktoré by
identifikovali oznamovateľa oznámenia.
4. Na poskytnutie informácie o totožnosti oznamovateľa je potrebný jeho písomný súhlas.
5. Pokiaľ v rámci preverenia oznámenia dôjde k podaniu trestného oznámenia alebo podnetu
na správne konanie, uvedenie totožnosti oznamovateľa v takomto podaní je možné len s
výslovným súhlasom oznamovateľa. Ak taký súhlas HK nemá, postupuje trestné
oznámenie alebo podnet na správne konanie bez údajov o totožnosti oznamovateľa.
6. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa a dotknutej osoby trvá aj po
ukončení vnútorného preverovania alebo vyšetrovania orgánov činných v trestnom konaní,
6
a to aj vtedy, ak sa podozrenie z protispoločenskej činnosti nepreukázalo ako aj po
ukončení pracovného pomeru s oznamovateľom alebo dotknutou osobou.
Článok 9
Spracúvanie osobných údajov a ochrana osobných údajov oznamovateľa
1. Pri spracúvaní osobných údajov získaných pri preverovaní oznámenia sa postupuje podľa
Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 o ochrane fyzických osôb
pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje
smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) zo dňa 27. apríla 2016 a
zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov
2. HK na účely evidencie oznámenia spracúva osobné údaje v rozsahu uvedenom v Čl. 6
ods. 2 týchto Zásad.
3. HK na účely preverovania oznámenia spracúva aj iné osobné údaje ako sú uvedené v
ods. 2 tohto článku, ak je to nevyhnutné na riadne a úplné prešetrenie oznámenia.
4. Osobné údaje uvedené v odseku 2 a 3 sa uchovávajú tri roky odo dňa prijatia oznámenia;
tým nie sú dotknuté povinnosti HK vyplývajúce zo zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch
a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
a Registratúrneho poriadku obce Kanianka.
5. Oznamovateľ musí poskytnúť také osobné údaje, ktoré sú pravdivé a aktuálne, aby sa
nezmarilo preverovanie.
Článok 10
Zrušovacie ustanovenia
1. Nadobudnutím účinnosti týchto Zásad sa ruší Interná smernica č. 5/2023 o postupe pri
podávaní, preverovaní a evidovaní podnetov oznamovateľov protispoločenskej činnosti zo
dňa 28.06.2023, účinná od 1.7.2023.
Článok 11
Záverečné ustanovenia
1. Zásady boli schválené uznesením obecného zastupiteľstva obce Kanianka číslo 147/2023
zo dňa 25.10.2023.
2. Zásady nadobúdajú účinnosť dňom 26.10.2023.
Peter Bielický DiS. art.
 starosta obce
fotka zápisnica o prijatí oznámenia - vzor
fotka - evidenčný list o prijatom oznámení - vzor
fotka - oznámenie o protispoločenskej činnosti
Poučenie oznamovateľa k oznamovaniu protispoločenskej činnosti
Zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene
a doplnení niektorých zákonov upravuje:
- podmienky poskytovania ochrany osobám v pracovnoprávnom vzťahu v súvislosti
s oznamovaní kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,
- práva a povinnosti osôb pri oznamovaní protispoločenskej činnosti a
- zriadenie, postavenie a pôsobnosť Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej
činnosti.
Kto? Za oznamovateľa sa považuje fyzická osoba, ktorá v dobrej viere urobí oznámenie
orgánu príslušnému na prijatie oznámenia, úradu alebo zamestnávateľovi.
Podmienkou pri akomkoľvek oznámení je, aby toto bolo urobené v dobrej viere, teda aby
osoba, ktorá vzhľadom na okolnosti, ktoré sú jej známe, a vedomosti, ktoré v čase oznámenia
má, sa odôvodnene domnievala, že uvádzané skutočnosti sú pravdivé. Ak osoba nekoná
v dobrej viere na ochranu nemá nárok.
Čo? Zákon rozlišuje oznámenie a kvalifikované oznámenie. Oznámením sa rozumie
uvedenie skutočností, ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti, o ktorých sa osoba dozvedela
v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie alebo
v súvislosti s činnosťou vo verejnom záujme. Kvalifikované oznámenie je také, ktoré môže
prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu
alebo usvedčeniu páchateľa. Pri kvalifikovanom oznámení je poskytnutá ochrana dôraznejšia
a pre oznamovateľa jednoduchšia.
Ako? Pri oznámení možno využiť interný alebo externý kanál.
Interný kanál
Ide o akékoľvek oznámenie protispoločenskej činnosti zamestnávateľovi, ktoré má pomôcť
samotnému zamestnávateľovi, aby si chránil svoju dobrú povesť a svoje vlastné zdroje, zároveň
vytvára priestor, aby sa vyhol prípadným postihom, v niektorých prípadoch aj trestnej
zodpovednosti právnickej osoby. Malo by to teda byť v jeho záujme, aby so svojim
zamestnancami komunikoval.
Na koho sa môže oznamovateľ obrátiť? Zamestnávateľ je povinný určiť organizačnú zložku
alebo osobu (tzv. zodpovednú osobu), ktorá plní úlohy zamestnávateľa. V obci je
zodpovednou osobou hlavná kontrolórka, prednostka úradu a vedúca referátu ekonomických
činností.
Zákon však naďalej zachováva povinnosť občanov oznámiť alebo prekaziť trestný čin v zmysle
osobitných predpisov (§ 340 a 341 trestného zákona).
Oznámenie protispoločenskej činnosti nie je porušením zmluvnej povinnosti zachovávať
mlčanlivosť, a to ani ak ide o povinnosť vyplývajúcu z výkonu zamestnania, povolania,
postavenia alebo funkcie (toto ale neplatí pri špecifických citlivých informácií napr.
11
utajovaných skutočností, poštového tajomstva, obchodného tajomstva, bankového tajomstva,
telekomunikačného tajomstva, daňového tajomstva, dôverných štatistických údajov, údajov zo
zdravotnej dokumentácie, povinnosti mlčanlivosti príslušníkov spravodajských služieb alebo o
povinnosť mlčanlivosti pri poskytovaní právnych služieb).
Aj napriek tomu však nemožno vylúčiť, že zamestnávateľ nezačne voči oznamovateľovi robiť
„odvetné opatrenia“. Ak sa oznamovateľ domnieva, že v súvislosti s oznámením sú voči nemu
urobené pracovnoprávne úkony (napríklad zníženie platu, preloženie, ukončenie pracovného
pomeru a pod), s ktorými nesúhlasí, môže do 15 dní požiadať Úrad na ochranu
oznamovateľov, aby pozastavil účinnosť takýchto úkonov. Ak zamestnávateľ nepreukáže, že
takýto úkon nemá príčinnú súvislosť s oznámením, úrad pozastaví na 30 dní takýto
pracovnoprávny úkon. Oznamovateľa zároveň poučí, že môže požiadať súd, o vydanie
neodkladného opatrenia. Ak je takýto návrh podaný, pozastavenie trvá až do rozhodnutia súdu
o samotnom návrhu. Keďže úrad poskytuje aj právne poradenstvo, bude oznamovateľom radiť
a pomáhať.
Externý kanál
Odlišná je situácia ak niekto podá tzv. kvalifikované oznámenie, čo znamená že oznamovateľ
oznámi závažnú protispoločenskú činnosť, teda vybrané trestné činy, ale aj iné trestné činy
za ktoré zákon ustanovuje trest odňatia slobody so sadzbou prevyšujúcou tri roky, resp.
závažnejšie správne delikty.
Ako požiadať o ochranu? Pre uplatnenie ochrany v rámci externého kanálu je potrebné podať
žiadosť prokurátorovi písomne alebo ústne do zápisnice (napríklad aj na polícii pri podaní
trestného oznámenia). Poskytnutím ochrany prokurátorom (tento najskôr preverí, či sú splnené
podmienky) sa oznamovateľ stáva chráneným oznamovateľom, ktorému prináležia práva
a povinnosti podľa zákona. Obdobné právomoci má správny orgán, ktorý koná o vybraných
správnych deliktoch (napr. správny orgán na úseku životného prostredia a podobne).
Inak povedané, bez súhlasu úradu je každý takýto „negatívny“ pracovnoprávny úkon neplatný.
Najviac zamestnávateľ, ak urobí takýto úkon bez súhlasu úradu, môže dostať pokutu od úradu
až 2000 eur. Rovnako môže byť sankcionovanie porušenia povinnosti zachovávať mlčanlivosť
o totožnosti oznamovateľa.
Chránený oznamovateľ požíva ochranu Úradu na ochranu oznamovateľov. Zamestnávateľ
môže urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu voči
chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom úradu. Úrad súhlas udelí,
len ak zamestnávateľ preukáže, že navrhovaný pracovnoprávny úkon nemá žiadnu príčinnú
súvislosť s kvalifikovaným oznámením (dôkazné bremeno je teda na zamestnávateľovi, nie na
zamestnancovi). V opačnom prípade úrad žiadosť zamestnávateľa o udelenie súhlasu
zamietne. Proti rozhodnutiu úradu o žiadosti o udelenie súhlasu nie je možné podať odvolanie.
Do kedy ochrana trvá? Ochrana oznamovateľa trvá počas, ale aj po skončení trestného konania
alebo konania o správnom delikte, a to až 3 roky.
Iné spôsoby zániku ochrany:
- v prípade vzdania sa ochrany formou písomného oznámenia chráneného oznamovateľa
úradu,
- skončením alebo zánikom pracovnoprávneho vzťahu chráneného oznamovateľa,
12
- odsúdením chráneného oznamovateľa za trestný čin krivého obvinenia alebo krivej
výpovede alebo krivej prísahy v súvislosti s urobením kvalifikovaného oznámenia.
A čo odmena? Chránený oznamovateľ má právo podať žiadosť o poskytnutie odmeny za
kvalifikované oznámenie, a to až do výšky 50-násobku minimálnej mzdy, ak:
- v trestom konaní na základe jeho kvalifikovaného oznámenia bola podaná obžaloba alebo
návrh na schválenie dohody o uznaní viny a prijatí trestu, alebo
- bol schválený zmier a zastavené trestné stíhanie, alebo
- trestné stíhanie bolo podmienečne zastavené, alebo
- v správnom konaní nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie o spáchaní správneho deliktu.
Na poskytnutie odmeny oznamovateľovi nie je právny nárok.
Žiadosť o poskytnutie odmeny je možné podať do 6 mesiacov od doručenia oznámenia
o poskytnutí ochrany alebo od vydania písomného potvrdenia, že oznamovateľ urobil
kvalifikované oznámenie. Túto žiadosť je potrebné podať Úradu na ochranu oznamovateľov.
Úrad rozhodne o žiadosti do 3 mesiacov odo dňa jej doručenia.
Zdroj: https://www.bojprotikorupcii.gov.sk/ochrana-oznamovatelov/