Preskočiť na obsah

Rokovací poriadok

Obecné zastupiteľstvo v Kanianke v zmysle § 12 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a v súlade s platným Štatútom obce Kanianka vydáva tento Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva v Kanianke.

OBEC KANIANKA
Rokovací poriadok
obecného zastupiteľstva v Kanianke
Schválené uznesením Obecného zastupiteľstva v Kanianke č. 146/2023
zo dňa 25.10.2023
Obecné zastupiteľstvo v Kanianke v zmysle § 12 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov a v súlade s platným Štatútom obce Kanianka vydáva tento
Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva v Kanianke.
Článok I.
Základné ustanovenia
1. Obecné zastupiteľstvo v obci Kanianka ( ďalej len „OcZ“ ) je zastupiteľským orgánom obyvateľov
v obci Kanianka ( ďalej len „Obec“ ) a orgánom samosprávy Obce, zložený z poslancov zvolených
v priamych voľbách obyvateľmi Obce.
2. Rozsah pôsobnosti OcZ je daný v § 11 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov ( ďalej len „zákon o obecnom zriadení“ ) a v spojení so Štatútom obce
Kanianka.
Článok II.
Úvodné ustanovenia
1. Rokovací poriadok OcZ upravuje najmä prípravu a obsah rokovania, spôsob uznášania sa
a prijímania uznesení OcZ.
2. Rokovací poriadok upravuje postup pri:
a) rozhodovaní o základných otázkach života v Obci,
b) príprave a schvaľovaní všeobecne záväzných nariadení Obce,
c) určovaní a schvaľovaní ďalších opatrení súvisiacich s funkciami Obce vyplývajúcimi
z osobitných predpisov.
3. O otázkach, ktoré neupravuje tento rokovací poriadok, ako aj o ďalších zásadách rokovania
a o svojich vnútorných veciach rozhoduje OcZ hlasovaním v súlade s príslušnými platnými
právnymi predpismi.
4. OcZ si môže vyhradiť rozhodovanie o ďalších otázkach, ktoré nepatria do výhradnej pôsobnosti
starostu s ohľadom na kompetencie a právomoci v zmysle platných právnych predpisov.
Článok III.
Príprava zasadnutia obecného zastupiteľstva
1. Prípravu zasadnutia OcZ organizuje starosta Obce, zástupca starostu Obce, poverený poslanec
v súčinnosti s prednostom obecného úradu ( ďalej len „OcÚ ), poslancami OcZ, obecným úradom,
komisiami a ďalšími orgánmi zriadenými Obcou a v spolupráci so subjektami, ktorých sa
jednotlivé prerokovávané body programu týkajú. Prípravu obsahovej náplne rokovania OcZ
koordinuje starosta. Pred zaradením do programu zasadnutia OcZ sú materiály v prípade potreby
prerokované na zasadnutiach odborných komisií OcZ. Pred prijatím uznesenia si OcZ vypočuje
stanovisko predsedu komisie. Organizačno – technickú prípravu rokovania riadi a zabezpečuje
prednosta obecného úradu Obce.
2. Zasadnutia OcZ zvoláva starosta Obce podľa potreby, najmenej raz za 3 mesiace.
3. Materiály na rokovanie OcZ predkladajú: starosta, zástupca starostu, predsedovia komisií OcZ,
poslanci, prednostovia OcÚ, hlavný kontrolór.
4. Materiály, resp. odborné podklady a iné písomnosti na zasadnutie OcZ zabezpečujú zamestnanci
OcÚ, a to aj v spolupráci s predsedami a zapisovateľmi komisií.
5. Materiály určené na rokovanie OcZ sa vypracúvajú vecne a časovo tak, aby umožnili prijať účinné
uznesenie. Za ich odborné vyhotovenie zodpovedajú predkladatelia, zodpovedné osoby
a spracovatelia. Predkladateľ, zodpovedná osoba a spracovateľ materiálu zodpovedajú za to, že
obsah materiálu vrátane návrhu na uznesenie a znenie VZN je v súlade s Ústavou SR, zákonmi,
ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi a platnými uzneseniami OcZ.
6. Návrh programu zasadnutia a pozvánka sú zverejnené na úradnej tabuli Obce a na webovom
sídle Obce najmenej 3 dni pred zasadnutím. Pozvánka obsahuje:
− návrh programu zasadnutia,
− dátum a čas konania zasadnutia,
− miesto konania zasadnutia.
Pozvánku spolu s programom rokovania a všetkými materiálmi v elektronickej forme ( pokiaľ to ich
forma umožňuje ) obdržia:
− starosta,
− poslanci OcZ ( vrátane zástupcu starostu ),
− hlavný kontrolór,
− prednosta OcÚ,
− prizvaní hostia podľa povahy veci.
7. Materiály musia byť poslancom OcZ doručené najneskôr 3 dni pred zasadnutím OcZ. Súčasťou
materiálov je pozvánka obsahujúca návrh programu zasadnutia. Materiály určené na rokovanie
OcZ sa poslancom doručujú predovšetkým v elektronickej forme, prípadne písomne.
8. V rámci návrhu programu rokovania OcZ sú do programu zaradené vždy nasledovné body:
− otvorenie,
− schválenie programu rokovania,
− schválenie návrhovej komisie a overovateľov zápisnice,
− pripomienky občanov,
− kontrola plnenia uznesení OcZ,
− body rokovania,
− rôzne,
− diskusia,
− záver.
9. Ak predkladá materiál poslanec OcZ v písomnej forme podľa odsekov 3,4 a 5 tohto článku
Rokovacieho poriadku v lehote najneskôr 7 dní pred konaním OcZ, starosta takýto materiál zaradí
vždy do pozvánky a návrhu programu najbližšieho OcZ. Na ústne predložené návrhy sa
neprihliada.
10. Ak predkladá materiál poslanec OcZ v písomnej forme podľa odsekov 3,4 a 5 tohto článku
Rokovacieho poriadku, ale materiál nie je na úradnej tabuli Obce a na webovom sídle Obce
zverejnený aspoň 3 dni pred zasadnutím OcZ, OcZ vždy hlasuje o zmene návrhu programu
zasadnutia. Ak starosta odmietne dať hlasovať o zmene návrhu programu zasadnutia, ktorej
predmetom je zaradenie materiálu poslanca OcZ podľa prvej vety tohto odseku Rokovacieho
poriadku, stráca právo viesť zasadnutie OcZ a OcZ postupuje podľa § 12 ods. 5 zákona
o obecnom zriadení.
11. Materiál, ktorý nebol spracovaný podľa odseku 5 tohto článku a nebol zverejnený na úradnej tabuli
Obce a na webovom sídle Obce aspoň 3 dni pred zasadnutím OcZ a nevzťahuje sa naňho niektorá
z výnimiek podľa tohto Rokovacieho poriadku, nemôže byť predmetom rokovania OcZ.
12. Ustanovenie odseku 11 neplatí, ak si prerokovanie materiálu, ktorý nebol spracovaný podľa
odseku 5 a nebol zverejnený na úradnej tabuli Obce a na webovom sídle Obce aspoň 3 dni pred
zasadnutím OcZ, vyžaduje mimoriadna situácia, neodkladná naliehavosť, hrozba škôd alebo
mimoriadny význam pre záujmy obyvateľov Obce alebo pre rozvoj jej územia.
Komisie OcZ ako poradné, iniciatívne a kontrolné orgány sa podieľajú na príprave materiálov
v súlade so Štatútom Obce a kompetenciami vymedzenými OcZ. Predsedovia komisií predložia
materiály, ktoré majú byť predmetom rokovania OcZ, príslušnej komisií. Tá po ich prerokovaní
v zápisnici zo zasadnutia uvedie stanovisko k predloženým materiálom v súlade so všeobecne
záväznými právnymi predpismi. Predsedovia komisií spolu so zapisovateľmi vypracujú a doručia
do podateľne OcÚ podpísané zápisnice z rokovania. Následne prezentujú obsah zápisníc na OcZ.
Predsedovia komisií sú povinní zosúladiť plán zasadnutí komisií s plánom zasadnutí OcZ.
14. Ak v tomto Rokovacom poriadku nie je výslovne stanovené inak, za písomnú formu sa pre účely
tohto Rokovacieho poriadku rozumie aj, ak poslanec zašle materiály, podklady, otázky
elektronicky na mailovú adresu prednostu OcÚ alebo starostu Obce.
Článok IV.
Zvolávanie zasadnutí obecného zastupiteľstva
1. Ustanovujúce zasadnutie OcZ zvolá starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období tak,
aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania volieb.
2. Starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období v úzkej spolupráci s novozvoleným
starostom určí deň, hodinu, miesto konania a program ustanovujúceho zasadnutia OcZ.
V prípade, že pôvodné OcZ nie je uznášaniaschopné, ujme sa vedenia OcZ novozvolený starosta.
3. Ak starosta nezvolá ustanovujúce zasadnutie OcZ podľa odseku 1, zasadnutie OcZ sa uskutoční
30-ty pracovný deň od vykonania volieb.
4. Zasadnutie OcZ zvoláva starosta podľa potreby, najmenej však raz za 3 mesiace.
5. Ak starosta nezvolá zasadnutie OcZ podľa odseku 4 tohto článku, zvolá ho zástupca starostu
alebo iný poslanec poverený OcZ. Ak starosta nie je prítomný alebo odmietne viesť takto zvolané
zasadnutie OcZ, vedie ho ten, kto ho zvolal.
6. Zasadnutia OcZ môžu byť zvolané starostom na prerokovanie úloh Obce alebo ak o zvolanie
zasadnutia požiada aspoň 1/3 poslancov OcZ. V tom prípade starosta zvolá zasadnutie OcZ do
15 dní od doručenia žiadosti na jeho konanie. Ak starosta nezvolá zasadnutie OcZ podľa
predchádzajúcej vety, zasadnutie OcZ sa uskutoční v 15-ty pracovný deň od doručenia žiadosti
na jeho konanie.
7. Program zasadnutia OcZ vychádza z potrieb Obce, úloh vyplývajúcich z príslušných právnych
predpisov, z prijatých uznesení, iniciatívnych návrhov orgánov Obce, orgánov OcZ, poslancov
a pod.
Článok V.
Rokovanie obecného zastupiteľstva
1. OcZ zasadá v obci, v ktorej bolo zvolené.
2. OcZ rokuje vždy v zbore. Rokovanie OcZ vedie predsedajúci, obvykle starosta, počas jeho
neprítomnosti zástupca starostu, prípadne poslanec poverený OcZ.
3. Rokovania OcZ sú zásadne verejné. Vyhlásiť zasadnutie OcZ za neverejné možno len v súlade s
§ 12 ods. 8 zákona o obecnom zriadení – teda ak sú predmetom rokovania informácie alebo veci
chránené podľa osobitných predpisov.
4. Na zasadnutí OcZ je dovolená účasť, ak nejde o zasadnutie neverejné, zástupcov tlače
a ostatných masovokomunikačných prostriedkov, ako aj ostatných fyzických osôb.
5. Poslanci OcZ sú povinní zúčastňovať sa zasadnutí OcZ. Neúčasť na zasadnutí OcZ ospravedlňujú
poslanci písomnou formou starostovi pred zasadnutím OcZ, najneskôr však do 3 dní po zasadnutí
OcZ zo závažných dôvodov. Písomná forma ospravedlnenia sa považuje za dodržanú, ak
poslanec OcZ svoju neúčasť na rokovaní OcZ ospravedlní aj elektronickou formou ( mailom ).
6. Zasadnutí OcZ sa ďalej zúčastňujú osoby uvedené v čl. III. ods. 6, pričom zamestnanci OcÚ len
vtedy, ak zodpovedajú za materiál prerokúvaný na zasadnutí OcZ.
7. Rokovanie ustanovujúceho zasadnutia OcZ podľa č. IV. ods. 1 otvorí v určenú hodinu starosta
zvolený v predchádzajúcom volebnom období, pričom rokovanie sa riadi týmto programom:
a) Otvorenie, schválenie programu, určenie zapisovateľa a návrhovej komisie. Návrhová
komisia bude zároveň overovateľom zápisnice;
b) Správa predsedu miestnej volebnej komisie o výsledkoch komunálnych volieb na funkciu
starostu Obce a poslancov OcZ;
c) Zloženie sľubu novozvoleného starostu ( zložením sľubu sa novozvolený starosta Obce
ujíma výkonu funkcie );
d) Zloženie sľubu novozvolených poslancov;
e) Schválenie programu ( OcZ ďalej pokračuje podľa schváleného programu ).
8. Rokovanie ustanovujúceho zasadnutia OcZ podľa čl. 4 ods. 2 poslednej vety otvorí novozvolený
starosta, pričom rokovanie bude pokračovať nasledovne:
a) Správa predsedu miestnej volebnej komisie o výsledkoch komunálnych volieb na funkciu
starostu Obce a poslancov OcZ;
b) Zloženie sľubu novozvoleného starostu ( zložením sľubu sa novozvolený starosta Obce
ujíma výkonu funkcie );
c) Zloženie sľubu novozvolených poslancov;
d) Schválenie programu, určenie zapisovateľa a návrhovej komisie ( OcZ ďalej pokračuje
podľa schváleného programu ).
9. Starosta Obce otvorí rokovanie OcZ, keď je podľa prezenčnej listiny prítomná nadpolovičná
väčšina všetkých poslancov. Neúčasť na rokovaní OcZ sa ospravedlňuje vopred ( ods. 5 tohto
článku ).
10. Na začiatku zasadnutia starosta oznámi počet prítomných poslancov, určí zapisovateľa
a návrhovú komisiu, predloží na schválenie návrh programu rokovania OcZ. Ďalej starosta
oznámi, či je OcZ uznášaniaschopné a oznámi mená a priezviská ospravedlnených počas celého
OcZ alebo len na časť OcZ.
11. V prípade, že nie je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov do 30 minút po čase
určenom ako začiatok zasadnutia OcZ, zvolá starosta Obce do 14 dní nové zasadnutie na
prerokovanie celého navrhovaného programu. Ak klesne počet poslancov prítomných v rokovacej
sále počas zasadnutia OcZ pod nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov OcZ, predsedajúci
preruší zasadnutie na čas nevyhnutne potrebný na doplnenie potrebného počtu poslancov
v rokovacej sále, maximálne však na 30 minút. Ak ani po uplynutí časového limitu 30 minút nie je
prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov, predsedajúci rokovanie OcZ ukončí
a starosta zvolá zasadnutie OcZ najneskôr do 14 dní na prerokovanie zostávajúceho programu.
Zasadnutie OcZ zvolané podľa tohto odseku Rokovacieho poriadku je novým ( „pokračujúcim“ )
zasadnutím OcZ, ale OcZ na tomto zasadnutí prerokuje len body schváleného programu
zasadnutia OcZ, ktoré neboli prerokované na predchádzajúcom zasadnutí OcZ. Predsedajúci
nemôže na takomto zasadnutí OcZ vyhlásiť hlasovanie o návrhu na zmenu programu zasadnutia
tohto OcZ.
12. Predsedajúci vedie rokovanie tak, aby splnilo účel v súlade so schváleným programom.
13. V rámci OcZ môžu obyvatelia Obce a iné osoby z pléna dostať priestor na vystúpenie v častiach
programu „Pripomienky občanov“ alebo „Diskusia“.
14. Jedným z prvých bodov programu je vypočutie pripomienok občanov. Predsedajúci zároveň
upozorní, že sa nejedná o diskusiu, ale len o vypočutie a zaprotokolovanie pripomienok občanov
k životu v Obci. Vystúpenie občanov je limitované 3 minútami. Predĺženie tejto lehoty je
v kompetencií predsedajúceho.
15. K jednotlivým bodom programu predsedajúci udelí slovo predkladateľovi alebo spracovateľovi
materiálu. Ak bol materiál predložený písomne, predkladateľ, resp. spracovateľ sa obmedzí len na
stručnú charakteristiku materiálu a nutné doplňujúce informácie. Pokiaľ je k prerokúvanej
problematike potrebné predložiť stanovisko poradného orgánu ( odbornej komisie, hlavného
kontrolóra a pod.), vypočuje OcZ ich stanovisko k danej problematike pred prijatím rozhodnutia
v rozprave.
16. Ku každému prerokúvanému bodu programu vedú poslanci v prípade potreby rozpravu.
17. Do rozpravy sa hlásia poslanci OcZ zdvihnutím ruky. Predsedajúci udelí slovo najskôr poslancom
v poradí, v akom sa prihlásili, a po nich môže udeliť slovo ostatným účastníkom rokovania. Ak
o slovo požiada poslanec OcZ alebo hlavný kontrolór Obce, slovo sa mu udelí. Ak na rokovaní
OcZ požiada o slovo poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, poslanec Európskeho
parlamentu, zástupca vlády alebo iného štátneho orgánu, slovo sa mu udelí.
18. V rámci rozpravy môžu poslanci vystúpiť aj s poslaneckým návrhom. O poslaneckom návrhu sa
hlasuje.
Poslaneckým návrhom sa rozumie najmä:
− žiadosť o ukončenie rozpravy,
− žiadosť o prerušenie rokovania OcZ,
− návrh na stiahnutie bodu z programu rokovania OcZ,
− iný návrh poslanca k predmetu rozpravy,
− návrh uznesenia,
− návrh poslanca o hlasovaní,
− iný návrh poslanca.
19. Ak na zasadnutí OcZ požiada v súvislosti s prerokúvaným bodom programu o slovo poslanec
OcZ, slovo sa mu udelí. Ak predsedajúci neudelí slovo poslancovi OcZ, stráca právo viesť
zasadnutie OcZ, ktoré ďalej vedie zástupca starostu. Ak zástupca starostu nie je prítomný alebo
odmietne viesť zasadnutie OcZ, vedie ho iný poslanec poverený OcZ.
20. Do rozpravy sa môžu hlásiť poslanci a ostatní účastníci rokovania v zmysle ods. 17 tohto článku
pred začatím alebo počas rokovania, kým sa neukončila rozprava, resp. kým ju neukončí
predsedajúci. Rozprava je určená prednostne pre volených zástupcov Obce. Vo výnimočnom
prípade môže predsedajúci udeliť a odobrať slovo aj ostatným účastníkom rokovania, ktorí sa
o slovo prihlásili a chcú diskutovať iba k predmetu prerokúvaného bodu OcZ. Prihlásený sa môže
zapojiť do rozpravy, až keď mu predsedajúci udelí slovo.
21. V rámci bodu programu zasadnutia OcZ „Diskusia“ vymedzuje OcZ časový priestor pre vystúpenie
obyvateľov Obce a osôb, ktorých práva môžu byť rozhodnutím Obce dotknuté ( ďalej „oprávnená
osoba“ ). Čas vymedzený pre vystúpenie je stanovený na max. 5 minút.
Vystúpenia občanov v diskusií môžu byť ukončené za týchto podmienok:
− uplynutím vymedzeného času na vystúpenie,
− do vystúpenia sa už nezapojil ďalší obyvateľ Obce alebo oprávnená osoba,
− na návrh predsedajúceho alebo poslanca OcZ, o ktorom bude OcZ hlasovať,
− v prípadoch porušenia príslušných ustanovení tohto Rokovacieho poriadku.
22. Predsedajúci môže ukončiť diskusiu, pokiaľ v diskusií nechce vystúpiť žiadny poslanec OcZ.
Článok VI.
Všeobecné podmienky rokovania obecného zastupiteľstva
1. Priestor vyhradený pre občanov na vystúpenia počas OcZ v zmysle tohto Rokovacieho poriadku
nenahrádza priestor určený pre občanov na vyjadrenie svojich názorov na zhromaždeniach
občanov.
2. Ak účastník OcZ nehovorí k veci alebo k prerokúvanej problematike, môže mu predsedajúci odňať
slovo.
3. Účastníci rokovania nesmú rušiť rečníka pri jeho vystúpení, ak mu bolo udelené slovo.
4. V prípade rušenia priebehu rokovania OcZ, napríklad: vulgárnym, nemorálnym a neetickým
správaním, pokrikmi, diskutovaním mimo prideleného slova a poradia a pod., má predsedajúci
právo vyrušujúceho vykázať z rokovacej sály, prerušiť rokovanie OcZ, prípadne dať vyviesť
vyrušujúceho príslušníkom obecnej polície.
5. Na slávnostnom rokovaní OcZ, na slávnostných zhromaždeniach pri príležitosti významných osláv
v Obci, pri príležitosti rokovaní s významnými osobnosťami, ktoré navštívia Obec a pod., starosta
používa insígnie starostu.
6. Slávnostné rokovania sa budú riadiť individuálnym programom s možnosťou vypustenia
nasledovných bodov rokovania: „Pripomienky občanov“, „Diskusia“ a „Rôzne“.
7. Zápisnice z rokovaní OcZ podpisuje starosta Obce spolu s prednostom OcÚ a overovateľmi
zápisnice. Občanom sú prístupné k nahliadnutiu na sekretariáte obecného úradu alebo na
webovom sídle Obce.
8. Všeobecné podmienky rokovania OcZ sa primerane použijú aj na poslancov OcZ v súlade
s platnou legislatívou. Vystúpenie poslanca nie je limitované časom a má prednosť pred
vystúpením občanov.
Článok VII.
Príprava uznesení obecného zastupiteľstva a všeobecne záväzných nariadení Obce
1. Návrhy znenia uznesení OcZ sa pripravujú súčasne s materiálmi, predkladanými obecnému
zastupiteľstvu. Za ich včasnú prípravu zodpovedá predkladateľ materiálu. Návrh znenia uznesenia
môže byť formulované aj počas rokovania OcZ návrhovou komisiou.
2. Znenie návrhu uznesenia OcZ formuluje predkladateľ ( za OcÚ prednosta, za Obec starosta, za
poslanecký návrh predkladajúci poslanec ).
3. Uznesenia OcZ sa formulujú zrozumiteľne s menovitým určením nositeľov úloh z nich
vyplývajúcich a s termínmi ich splnenia.
4. Ukladacími uzneseniami OcZ sa spravidla povinnosti ukladajú prednostovi OcÚ, hlavnému
kontrolórovi, komisiám, náčelníkovi obecnej polície, vedúcim a riadiacim pracovníkom organizácií
založených alebo zriadených Obcou v súlade s platným právnym predpisom.
5. Medzi OcZ a starostom neexistuje vzťah nadradenosti a podradenosti.
6. Pri príprave všeobecne záväzného nariadenia Obce sa postupuje obdobným spôsobom ako pri
príprave uznesení za dodržania zákonom stanovených lehôt a postupov v zmysle platných
právnych predpisov ( § 6 zákona o obecnom zriadení v platnom znení ).
7. Všeobecne záväzné nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie VZN je podmienkou jeho platnosti.
Spôsob vyhlásenia sa riadi ustanoveniami § 6 ods. 8 zákona o obecnom zriadení v platnom znení.
8. Všeobecne záväzné nariadenie podpisuje starosta obce do 10 dní od jeho schválenia.
Článok VIII.
Postup prijímania uznesení obecného zastupiteľstva a všeobecne záväzných nariadení Obce
1. Najdôležitejšími výstupmi z rokovania OcZ sú uznesenia.
2. Návrhy na uznesenie OcZ predkladá predsedajúci, resp. predseda návrhovej komisie po ukončení
rozpravy k prerokúvanému materiálu. Predsedajúci dáva o nich priebežne hlasovať.
3. Pokiaľ povaha uznesenia alebo iné skutočnosti vyžadujú, aby OcZ osobitne hlasovalo
o jednotlivých bodoch navrhovaného uznesenia, poradie určí predsedajúci.
4. V prípade, že predložený návrh uznesenia je v dvoch alebo viacerých variantoch, hlasuje OcZ
najskôr o variante odporúčanom predsedajúcim. Schválením jedného variantu sa ostatné
považujú za neprijaté a ďalej sa o nich nehlasuje.
5. Keď OcZ neprijme navrhované uznesenie alebo niektorý z navrhovaných variantov uznesenia,
predsedajúci môže navrhnúť ďalší postup, ktorý predloží na schválenie OcZ. Konečné znenie
takýchto návrhov uznesení predložených na OcZ a tých uznesení, do ktorých sa zapracujú
schválené pripomienky poslancov, pripravuje a predkladá návrhová komisia.
6. Uznesenie sa prijíma hlasovaním. OcZ je spôsobilé rokovať a uznášať sa vtedy, ak je prítomná
nadpolovičná väčšina všetkých poslancov. Uznesenie je schválené, ak zaň hlasuje nadpolovičná
väčšina prítomných poslancov, pokiaľ zákon alebo iný všeobecne záväzný právny predpis
neustanovuje inak. Na prijatie všeobecne záväzného nariadenia Obce je potrebný súhlas 3/5
väčšiny prítomných poslancov. Poslanci hlasujú spravidla verejne. Pri 9. a 10. poslancoch 3/5 tvorí
6 poslancov, pri 11. poslancoch 3/5 tvorí 7 poslancov. Uzneseniami OcZ sú také rozhodnutia OcZ,
ktoré boli schválené nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov OcZ spravidla takouto formou:
− berie na vedomie ( konštatuje )
− schvaľuje
− ukladá, odporúča, volí, poveruje.
Neprijaté uznesenia sformuluje: „k tomuto návrhu nebolo prijaté uznesenie“.
7. Uznesenie je prijaté ( schválené ), ak za návrh uznesenia hlasovala nadpolovičná väčšina
prítomných poslancov OcZ.
8. Ak za návrh uznesenia nehlasovala nadpolovičná väčšina prítomných poslancov OcZ, uznesenie
nie je prijaté ( schválené ).
9. Na záver rokovania OcZ návrhová komisia prečíta len tie prijaté uznesenia, v ktorých došlo
v priebehu rokovania OcZ k úprave.
10. Uznesenie OcZ a všeobecne záväzné nariadenie Obce podpisuje starosta Obce. Opravu chýb vo
vydanom uznesení vykoná zapisovateľ na návrh overovateľov zápisnice.
11. Prijaté uznesenia OcZ sa zverejnia spôsobom v Obci obvyklým ( na úradnej tabuli Obce, na
webovom sídle Obce ).
12. Starosta môže pozastaviť výkon uznesenia OcZ, ak sa domnieva, že odporuje zákonu, ohrozuje
verejný záujem alebo je pre Obec zjavne nevýhodné tak, že ho nepodpíše v lehote najneskôr do
10 dní od schválenia OcZ.
13. Ustanovenie odseku 10 tohto článku Rokovacieho poriadku sa nevzťahuje na uznesenie o voľbe
a odvolaní hlavného kontrolóra Obce a na uznesenie o vyhlásení miestneho referenda o odvolaní
starostu.
14. Ak bol výkon uznesenia OcZ pozastavený podľa ods. 10 tohto článku Rokovacieho poriadku,
môže OcZ toto uznesenie 3/5 väčšinou hlasov všetkých poslancov potvrdiť. Ak OcZ uznesenie
nepotvrdí do 2 mesiacov od jeho schválenia, uznesenie stráca platnosť. Výkon potvrdeného
uznesenia starosta nemôže pozastaviť.
Článok IX.
Hlasovanie
1. OcZ o prijatí uznesenia hlasuje.
2. Hlasuje sa verejne alebo tajne. Spravidla sa vždy hlasuje verejne. Tajne sa hlasuje, ak to ukladá
zákon, inak o tajnom spôsobe hlasovania OcZ rozhodne uznesením.
3. Verejne sa hlasuje fyzickým vyjadrením každého poslanca, a to v prípade súhlasu zdvihnutím
ruky.
4. Na schválenie, zmenu alebo zrušenie všeobecne záväzného nariadenia je potrebný súhlas 3/5
väčšiny prítomných poslancov.
5. Tajne sa hlasuje hlasovacími lístkami.
6. OcZ v Kanianke môže využiť inštitút tajného hlasovania v týchto prípadoch:
a) pri voľbe a odvolávaní hlavného kontrolóra,
b) pri voľbe a odvolávaní členov komisií OcZ,
c) pri vymenúvaní a odvolávaní náčelníka obecnej polície,
d) pri vymenúvaní a odvolávaní vedúcich ( riaditeľov, konateľov ) obecných príspevkových
a rozpočtových organizácií a organizácií zriadených alebo založených Obcou,
e) pri delegovaní zástupcov Obce do správnych a kontrolných orgánov spoločností
s majetkovou účasťou Obce.
4. Príprava tajného hlasovania:
− Volebná komisia zabezpečuje priebeh tajného hlasovania a dozerá na dodržiavanie
pravidiel pre tajné hlasovanie. Zo svojich radov si zvolí predsedu komisie, ktorý vedie
priebeh tajného hlasovania. Ak nebola komisia zvolená na začiatku rokovania OcZ, musí
byť akt jej voľby vykonaný najneskôr pred prvým tajným hlasovaním.
− Tajné hlasovanie sa vykoná vhodením hlasovacieho lístka do pripravenej schránky.
− V prípade, že o to požiada niektorý z poslancov OcZ, je predsedajúci povinný vytvoriť
v rokovacej miestnosti technické podmienky pre nerušenú úpravu hlasovacích lístkov,
napr. umiestnenie plenty a pod. Tajné hlasovanie môže byť vykonané aj v miestnosti
( v priestoroch ) mimo rokovacej sály za podmienok dodržania diskrétneho, dôstojného
a nerušeného priebehu hlasovania.
− Hlasovací lístok musí byť upravený tak, aby nemohol byť zneužitý alebo nahradený iným
hlasovacím lístkom. Z hlasovacieho lístka by nemalo byť zrejmé, kto ho vypĺňal.
− Hlasovací lístok musí obsahovať stručné a jasné znenie návrhu, o ktorom sa hlasuje
a musí byť pripravený tak, aby ho poslanci vyplnili jasne a zrozumiteľne.
5. Priebeh tajného hlasovania:
− Pred hlasovaním vyzve predsedajúci predsedu volebnej komisie, aby sa s komisiou ujal
činnosti.
− Na čas nevyhnutne potrebný k hlasovaciemu aktu predsedajúci vyhlási prestávku
v rokovaní OcZ za účelom vykonania voľby, sčítania hlasov a vyhodnotenia hlasovania
volebnou komisiou.
− Predseda volebnej komisie oboznámi poslancov s predmetom hlasovania, spôsobom
úpravy hlasovacích lístkov a vyzve členov volebnej komisie, aby prítomným poslancom
rozdali hlasovacie lístky.
− Pred začatím aktu hlasovania prekontroluje volebná komisia, či schránka, do ktorej budú
vhadzované hlasovacie lístky, je prázdna. Poslanec vykoná hlasovanie upravením
hlasovacieho lístka a jeho vhodením do schránky podľa pokynov predsedu volebnej
komisie.
− Po ukončení hlasovania predseda volebnej komisie otvorí schránku a volebná komisia
vyhodnotí výsledky hlasovania. Rokovanie OcZ pokračuje ďalej.
− Predsedajúci vyzve predsedu volebnej komisie, aby oznámil výsledky tajného hlasovania.
− Predseda volebnej komisie prednesie správu volebnej komisie, ktorá musí obsahovať
informácie o počte rozdaných hlasovacích lístkov, počte odovzdaných hlasovacích
lístkov, počte platných a neplatných hlasov, počte odovzdaných hlasov za, proti, zdržal
sa, prípadne počty platných hlasov za jednotlivé alternatívy, počty platných hlasov za
jednotlivých kandidátov a výsledok hlasovania.
− Výsledok tajného hlasovania o návrhu je kladný, ak za návrh hlasovala nadpolovičná
väčšina prítomných poslancov.
− Primerane sa postupuje pri voľbe hlavného kontrolóra, pričom pri voľbe a odvolaní
hlavného kontrolóra je návrh kladný, ak za návrh hlasovala nadpolovičná väčšina
všetkých poslancov.
− Na základe výsledkov hlasovania OcZ prijme zodpovedajúce uznesenie.
− Toto uznesenie overia svojimi podpismi predseda a členovia volebnej komisie.
Článok X.
Kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva
1. Plnenie úloh vyplývajúcich z uznesení OcZ priebežne kontroluje prednosta OcÚ, ktorý o tom
v písomnej podobe predkladá správu OcZ.
2. OcÚ eviduje uznesenia s trvalou platnosťou a ukladacie uznesenia až do doby ich splnenia.
3. Hlavný kontrolór v úzkej súčinnosti so starostom ( zástupcom starostu Obce ) aspoň 2x ročne
vykonáva následnú kontrolu plnenia prijatých uznesení.
Článok XI.
Interpelácia poslancov
1. Poslanci OcZ sú oprávnení:
a) klásť otázky a požadovať vysvetlenie od starostu vo veciach týkajúcich sa jeho práce,
b) požadovať od zástupcu starostu, prednostu OcÚ, náčelníka obecnej polície, vedúcich
a riaditeľov organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti Obce vysvetlenia vo veciach
týkajúcich sa ich činnosti.
2. Otázka, prípadne žiadosť o vysvetlenie, sa podáva písomne alebo ústne.
3. Na interpelácie sa môže odpovedať ihneď ústnou formou. Interpelácie sú podávané v písomnej
alebo elektronickej forme za účelom zápisu, resp. dôkladnej prípravy písomnej odpovede na
položenú interpeláciu. Pokiaľ poslanec OcZ požiada, aby bola odpoveď na jeho interpeláciu
vypracovaná písomne, tejto žiadosti sa vyhovie. V prípade, že obsah vznesenej interpelácie
vyžaduje, aby záležitosť bola prešetrená alebo je nutné vykonať iné opatrenia, prípadne ak
odpoveď nie je postačujúca, musí sa poslancovi odpovedať písomne najneskôr do 30 dní po
skončení OcZ. Písomná odpoveď na interpeláciu sa priloží k zápisnici z príslušného obecného
zastupiteľstva, na ktorej bola interpelácia položená.
4. Ak interpelujúci považuje za potrebné reagovať na ústnu odpoveď interpelovaného, môže tak
učiniť vo faktickej poznámke, pričom faktické poznámky iných poslancov nie sú povolené.
Článok XII.
Organizačné a technické zabezpečenie rokovaní obecného zastupiteľstva ( povinné
zverejňovanie údajov zo zasadnutí obecného zastupiteľstva )
1. OcÚ najneskôr do 10 dní po rokovaní OcZ zverejní na úradnej tabuli Obce a na webovom sídle
Obce zoznam prijatých uznesení, prehľad o hlasovaní jednotlivých poslancov, údaje o dochádzke
a schválené všeobecne záväzné nariadenia.
2. Z rokovania OcZ sa do 15 pracovných dní od konania rokovania OcZ vyhotoví zápisnica, ktorá
obsahuje záznam o tom, kto rokovanie viedol, počet prítomných poslancov, obsah rokovania
a prijaté uznesenia. Zároveň sa zverejní do 15 pracovných dní odo dňa konania rokovania OcZ.
3. Zápisnicu podpisuje starosta Obce, prednosta OcÚ a overovatelia zápisnice. Zápisnicu môžu
skontrolovať členovia návrhovej komisie.
4. Schválené všeobecne záväzné nariadenia sa zverejňujú na úradnej tabuli Obce a na webovom
sídle Obce najmenej na 15 dní, pričom účinnosť nadobúda 15-tym dňom od vyvesenia, ak v ňom
nie je určený neskorší začiatok účinnosti, prípadne, ak je to odôvodnené naliehavým verejným
záujmom, aj skorší začiatok účinnosti ( § 6 ods. 8 zákona o obecnom zriadení ).
5. OcÚ organizačne a technicky zabezpečuje rokovania OcZ:
− zabezpečuje písomnú agendu orgánov Obce a orgánov OcZ a je podateľňou a výpravňou
písomností Obce,
− zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie OcZ a komisií,
− vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí Obce,
− vykonáva nariadenia a uznesenia OcZ a rozhodnutia Obce,
− zabezpečuje archiváciu prerokovaných materiálov.
Článok XIII.
Voľba komisií obecného zastupiteľstva
1. OcZ volí predsedu komisie, ktorým je vždy poslanec obecného zastupiteľstva, podpredsedu
komisie a členov komisií. Zároveň môže zvoliť zapisovateľov jednotlivých komisií.
2. Každá komisia sa skladá z predsedu komisie, podpredsedu komisie a členov. Zapisovateľ komisie
je väčšinou zamestnanec obecného úradu. V takomto prípade nie je členom komisie.
3. Predsedu, podpredsedu a členov komisií volia poslanci OcZ hlasovaním. Výsledok hlasovania
o návrhu na zvolenie je kladný, ak za návrh hlasovala nadpolovičná väčšina prítomných
poslancov. Obdobne sa postupuje pri odvolávaní členov komisií.
4. Návrh na predsedov, podpredsedov a členov komisií predkladá starosta v spolupráci
s poslancami. Pri voľbe a odvolávaní členov komisií zastupiteľstvo prihliada na návrh predsedu,
resp. budúceho predsedu komisie.
Článok XIV.
Záverečné ustanovenia
1. Rokovací poriadok, zmeny a doplnky tohto Rokovacieho poriadku schvaľuje nadpolovičnou
väčšinou všetkých poslancov obecné zastupiteľstvo.
2. Poslanci obecného zastupiteľstva, zamestnanci obecného úradu, ostatné subjekty ako aj občania
zúčastnení na rokovaní obecného zastupiteľstva, sú povinní riadiť sa týmto Rokovacím poriadkom
a dôsledne dodržiavať jeho ustanovenia.
3. Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva v obci Kanianka schválený uznesením č.10/2011 zo
dňa 12.01.2011, a to vrátane všetkých jeho dodatkov a doplnení, sa ruší a stráca platnosť
a účinnosť dňom nadobudnutia účinnosti tohto Rokovacieho poriadku.
4. Rokovací poriadok schválilo obecné zastupiteľstvo v Kanianke uznesením č. 146/2023 zo dňa
25.10.2023 a účinnosť nadobudol dňom 26.10.2023.
5. Rokovací poriadok v častiach, ktoré by boli v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi
SR a medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná, je neplatný. V takomto prípade sa
postupuje podľa príslušných platných právnych noriem. Ostatné ustanovenia Rokovacieho
poriadku ostávajú platné a účinné.
Peter Bielický DiS.art.
 starosta obce Kanianka