Verejná správa funguje na Slovensku na troch stupňoch – obec, kraj a štát, a v oddelenom modeli dvoch zložiek – štátna správa a územná samospráva.
Samospráva obce
- Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takého úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba.
- Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce:
a) orgánmi obce,
b) hlasovaním obyvateľov obce,
c) verejným zhromaždením obyvateľov obce. - Obec pri výkone samosprávy najmä:
a) vykonáva úkony, súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu, dočasne ponechaným obci do užívania,
b) zostavuje a schvaľuje rozpočet obce a záverečný účet,
c) vykonáva správu miestnych daní a poplatkov,
d) usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, najmä vydáva záväzné stanoviská k začatiu investičnej a podnikateľskej činnosti právnických a fyzických osôb v obci s investičným alebo podnikateľským zámerom, zaujíma stanoviská k využitiu miestnych zdrojov, k zámerom ich činnosti, ak sa týkajú záujmov obyvateľov obce,
e) vykonáva výstavbu, údržbu a správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecných cintorínov, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, miestnych kultúrnych pamiatok a stavieb,
f) zabezpečuje verejno-prospešné služby a to odvoz komunálneho odpadu a čistenie obce, správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd a verejnú dopravu,
g) utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie, ako aj utvára podmienky pre zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, vzdelanie, kultúru, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,
h) plní úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa a utvára podmienky na zásobovanie obce,
i) obstaráva a schvaľuje územno-plánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón a koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci,
j) vykonáva vlastnú investičnú a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
k) zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje svoje rozpočtové a príspevkové organizácie a iné právnické osoby a zariadenia,
l) organizuje hlasovanie obyvateľov obce o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,
m) zabezpečuje verejný poriadok v obci, nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste,
n)zabezpečuje ochranu kultúrnych pamiatok v rozsahu osobitných predpisov a dbá o zachovanie prírodných hodnôt,
o)plní úlohy na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného predpisu,
p) vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinách,
r) vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku. - Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce.
- Obec spolupracuje v záujme svojho rozvoja s politickými stranami a politickými hnutiami, s občianskymi združeniami a inými právnickými osobami, ako aj s fyzickými osobami pôsobiacimi v obci.
Obec má dvojakú pôsobnosť – tzv. samostatnú a tzv. prenesenú.
Samostatná pôsobnosť obce – výkon záležitostí zabezpečuje obec, a to vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť. Výkon samosprávnych funkcií obcí patrí do samostatnej pôsobnosti a je výrazom decentralizácie verejnej správy (nositeľom správy je iný subjekt než štát).
Do tejto skupiny možno zaradiť záležitosti a úkony, ktorý sa dotýkajú predovšetkým života obyvateľov obce (v súlade so zákonmi a ústavou).
Pri prenesenej pôsobnosti ide o výkon záležitostí verejnej správy, ktoré sú na obec prenesené (zo štátu) jednotlivými právnymi predpismi. Plnenie úloh v rámci tejto prenesenej pôsobnosti znamená dekoncentráciu štátnej správy (ide o tzv. nepriamy výkon štátnej správy).
V rámci pôsobnosti obce rozlišujeme úlohy samosprávy na:
- fakultatívne (dobrovoľné) úlohy- je na vôli obce, či bude alebo nebude určité záležitosti vykonávať a zabezpečovať (napr. obec môže rozhodnúť, ktoré miestne dane bude vyberať, môže tiež rozhodnúť o podmienkach poskytovania dotácií a návratných finančných výpomocí…)
- obligatórne (povinné) úlohy- plnenie týchto úloh má záväzný charakter a pri splnení zákonných podmienok je obec povinná tieto úlohy plniť (obec rozhoduje len o tom, akým spôsobom ich splní). Do tejto oblasti patrí napr. povinnosť obce vykonávať výstavbu, údržbu a správu miestnych komunikácií.
Základným dokumentom obce je Štatút obce. Ten upravuje postavenie a pôsobnosť obce, práva a povinnosti obyvateľov obce, základné zásady hospodárenia a financovania, nakladania s majetkom obce, ďalej postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva, starostu a ďalších orgánov obecnej samosprávy, ich vnútornú štruktúru, deľbu práce medzi nimi, formy a metódy ich práce.